Land Pollution

Land Pollution

Сабақтың мақсаты: оқушылардың проблемалық сұрақтар жайлы өз беттерінше материалдар іздестіруі, оны жинақтау, жүйелеп әңгімелеуін дағдыландыру және шығармашылық икемділіктерін арттыру.

Дамытушылығы: сабаққа қызығуын, ынтасын, ізденушілігін, белсенділік қабілеттерін сонымен қатар сөздік қорын дамыту, қазіргі техникалардың дамуындағы жылдамдылықпен хабардар ету, қоршаған ортамен үнемі байланыста болу.

Тәрбиелілігі: оқушылардың бойына өз Отанына, оның әсем табиғатына деген

       сүйіспеншілікті дамыта отырып , оның шексіз байлығын қастерлеп сақтау ұрпақ

тан- ұрпаққа таза, жақсы қалпында жеткізу міндеті тұрғанын жеткізу.

       Сабақ түрі: Жаңа білім алу сабағы

       Әдісі: сұрақ-жауап, жеке оқушымен, топпен

          Пәнаралық байланыс: қазақ тілі, география, информатика

Көрнекілігі: суреттер, карточкалар, электронды оқулықтар

 

The procedure of the lesson

      

 

І. Organization moment

Good morning dear students!

I am glad to see you again

Sit down, please

Who is on duty? And who is away?

ІІ. Phonetic drill «Many wonderful things»(fill in the poem and read)

Many wonderful things to …, to …

……. to you, ……. to me!

The sun, the trees, the …..,the sky,

The yellow … that’s passing by

The … wind, the birds that sing

Bright autumn …, … flowers of spring.

The cold long ….. with snow so white

The running rivers, the … of night.

(Stars, hear,winter, see, belong , moon, blowing, woods, gay, grass)

 

How do you think what this poem is about?

III. At first I’ll check up your home task. Your home task was to learn the new words by heart.

  1. a) Сақтау, табиғатты қорғау-
  2. b) Тұратын орта, өскен орта-
  3. c) Қауіпті-
  4. d) Қауіпсіздік-
  5. e) Мәселе жасау-
  6. f) Алу, қолы жету-
  7. g) Келісім беру-
  8. h) Іске асыру, іске қосу-
  9. i) Қолдан келу, қолынан келу-
  10. j) Құтылу-

Nowadays we have 

The pictures are given on the blackboard. And what can you say about these pictures?

  1. Today we’ll speak about Land pollution. I want to ask some questions:
  2. Do we protect the environment on land?
  3. Do we help the environment?
  4. Do we use take care of good forestry?
  5. Do we use hazardous (dangerous) chemicals safely?
  6. Read the text and find the main problem

P1; P2; P3; P4; P5; P6

  1. Exercise 11. The text is given on your books.

     Comprehension check T or F

SentencesTrueFalse
1Britain  is  protecting the environment on land in forestry  practices.
2Hazardous wastes can also pose major environmental problems for many developing  countries do not have technical capabilities  to cope properly with these wastes.

 

3Britain does not help any developing countries to deal with hazardous waste.

 

 

VII. At first we’ll remember the first and second conditionals

  • If + Pr. Simple+ will+ V
  • If + Past Simple + would + V

And I’ll give the third conditional on the blackboard, we use this structure to talk about unreal situations

  • If +Past Perf. + would have +V3
  1. ex. If the weather had been nice yesterday, I would have gone to the beach.(But the weather was not nice)

VIII. Read the situation then make a sentence with if

  1. She was ill. She didn’t go to work.
  2. If rained all morning. We didn’t go out.
  3. She didn’t have enough money. She couldn’t buy the shoes.
  4. I wasn’t hungry. I didn’t have breakfast.
  5. He was tired. He made a mistake.
  6. We didn’t have a map. We got lost.
  7. Conclusion: What should and should not we do to protect the environment. Write «For» and «Against» arguments

P1:

P2:

P3:

 I want to finish our lesson with words of John Kennedy, he was 35th  president of the USA. «Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country»

X.Giving homework and marks: Ex 24,25 to collect information about hazardous wastes, pesticides, tropical forest.